Σχολές γονέων

Ο κύκλος της επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια-Ομάδες γονέων στο Κέντρο Διεπιστημονικής Ανάπτυξης

Οι σχέσεις γονιών και παιδιού και γενικότερα το να μεγαλώνεις ένα παιδί, δεν είναι μια υπόθεση με σαφή «σωστά και λάθη». Μέσα από την επικοινωνία, οι γονείς χτίζουν γέφυρες με τα παιδιά. Και αυτό τελικά είναι το «κλειδί» για μια ισορροπημένη σχέση. Σε αυτή την ανάπτυξη μιας ουσιαστικής επικοινωνίας, έρχονται να συμβάλουν σημαντικά οι ομάδες γονέων ή αλλιώς σχολές γονέων. Μέσα από τη συμμετοχή των γονιών σε αυτές, δίνονται οι κατευθύνσεις αλλά κυρίως γίνεται μια βιωματική προσέγγιση με ανοιχτές συζητήσεις γύρω από τα προβλήματα και τους προβληματισμούς των γονιών. Μιλάμε με την Ελένη Λιούτα, ειδική παιδαγωγό στο Κέντρο Διεπιστημονικής Ανάπτυξης που συντονίζει αντίστοιχες ομάδες.

dscn2029

Κυρία Λιούτα τι είναι οι ομάδες γονέων;

 

Οι Σχολές Γονέων καλούνται να βοηθήσουν επί της ουσίας τους γονείς να νιώσουν περισσότερο επαρκείς στην άσκηση του γονικού ρόλου, μέσα από την παροχή γνώσεων, την πληροφόρηση αλλά και την απαραίτητη ψυχολογική στήριξη.

 

Με τη βοήθεια του συντονιστή, γίνεται διάλογος μεταξύ των γονέων, συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων. Ο συντονιστής παρέχει τις επιστημονικές γνώσεις γύρω από το θέμα της συνάντησης, σύμφωνα με τις σύγχρονες απόψεις της αναπτυξιακής και οικογενειακής ψυχολογίας.

 

Σε τι βοηθά η συμμετοχή στην ομάδα;

 

Η ομάδα προσφέρει στους γονείς την αίσθηση ότι «ανήκουν» και ότι μπορούν να πάρουν και να προσφέρουν στήριξη, εμπειρία και γνώση. Με τον καιρό, δημιουργείται μια ζεστή ατμόσφαιρα που αποδίδει το ζητούμενο: τη σταδιακή διαφοροποίηση της συμπεριφοράς του γονέα, του ψυχισμού του και της σχέσης του με τα παιδιά του.

 

Τι ριζοσπαστικό εισάγει η νέα αυτή υπηρεσία σας;

 

Το ριζοσπαστικό που εισάγει είναι ότι είναι βιωματικό εργαστήριο, που σημαίνει ότι επεξεργαζόμαστε μελέτες περιπτώσεων (αναλυτικές οικογενειακές καταστάσεις ,με πραγματικούς διαλόγους)που έχω συλλέξει από γονείς  σχετικά με προβλήματα διαχείρισης των σχέσεων γονιών και παιδιών και γίνονται ασκήσεις δράσης και ανάδρασης  από την ομάδα των γονιών και τη  συντονίστρια.

 

Πως λειτουργεί μια Σχολή Γονέων;

 

Η Σχολή Γονέων λειτουργεί σε ομάδες γονέων που διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους. Έτσι έχουμε:

Α. Ομάδα βρεφικής-νηπιακής ηλικίας (για γονείς με παιδιά 0-6 ετών)

Β. Ομάδα σχολικής ηλικίας (για γονείς με παιδιά 6-12 ετών)

Γ. Ομάδα προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας (για γονείς παιδιών και εφήβων 12-18 ετών)

Οι ομάδες γονέων συντονίζονται από ειδικευμένο επιστήμονα και συναντιούνται δύο φορές το μήνα σε σταθερή ημέρα και ώρα. Κάθε συνάντηση διαρκεί μιάμιση ώρα και έχει συγκεκριμένο θέμα προς συζήτηση. Η θεματολογία διαμορφώνεται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των γονέων, τις ερωτήσεις και τις ανάγκες τους και σε συνάρτηση με την ηλικιακή ομάδα των παιδιών τους.

Με τη βοήθεια του συντονιστή, γίνεται διάλογος μεταξύ των γονέων, συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων. Ο συντονιστής παρέχει τις επιστημονικές γνώσεις γύρω από το θέμα της συνάντησης, σύμφωνα με τις σύγχρονες απόψεις της αναπτυξιακής και οικογενειακής ψυχολογίας. Γίνεται αναφορά στα δεδομένα της εξελικτικής ψυχολογίας σχετικά με τις ανάγκες κάθε φάσης της ζωής, από την βρεφική ηλικία ως την ενηλικίωση.

 

Τελικά, μπορούμε να μάθουμε να είμαστε σωστοί γονείς;

 

Σωστοί γονείς μπορούμε να είμαστε αν ασκούμαστε καθημερινά στο ρόλο μας βιωματικά και όχι θεωρητικά ,αν για παράδειγμα λέμε στο παιδί μας σ΄ αγαπώ και του δίνουμε μια μεγάλη αγκαλιά και όχι ένα μεγάλο παιχνίδι, αν προσπαθούμε να αυξήσουμε τις στιγμές μαζί τους βιώνοντας όσες περισσότερες καταστάσεις μπορούμε με τα παιδιά μας.

 

Κέντρο Διεπιστημονικής Ανάπτυξης

Χατζηγάκη 2
Τρίκαλα, Τρικάλων, Θεσσαλία 42100

2431039011

Back to top button