Σχολές γονέων

Σκεφτείτε… μήπως πρέπει να επισκεφθώ έναν λογοθεραπευτή; (Μέρος 2)

Σκεφτείτε… μήπως πρέπει να επισκεφθώ έναν λογοθεραπευτή;   (Μέρος 2)

3 έως 4 ετών                                                    ΝΑΙ-ΟΧΙ

  • Καταλαβαίνει τη χρήση των αντικειμένων;
  • Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη;
  • Υποβάλλει και απαντά μικρές ερωτήσεις (ποιοι, που, τι, γιατί;)
  • Χρησιμοποιεί τον λόγο για να εκφράσει συναίσθημα;
  • Ζητά άδεια για κάτι;
  • Αστειεύεται;
  • Μιλάει για τους άλλους;
  • Κάνει φίλους;
  • Παίζει σε ομάδες;
  • Γίνεται κατανοητό από άγνωστους ανθρώπους;
  • Χρησιμοποιεί μέχρι 6 λέξεις σε μια πρόταση;
  • Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον;
  • Επαναλαμβάνεται, έχει μπλοκαρίσματα, ακανόνιστη αναπνοή και γκριμάτσες προσώπου κατά τη διάρκεια της ομιλίας;
  • Ψιθυρίζει;
  • Βελτιώνονται οι γραμματικές προτάσεις αν και μερικά λάθη παραμένουν;
  • Κάνει κατάλληλη χρήση του «είναι», σε όλους τους τύπους μέσα στις προτάσεις;
  • Λέει 2 γεγονότα κατά τη χρονολογική σειρά;
  • Συμμετέχει σε μεγάλης διάρκειας συνομιλίες;
  • Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, ρήματα σε μέλλοντα χρόνο και σωστή χρήση των ρημάτων;
  • Χρησιμοποιεί με συνέπεια πληθυντικούς, κτητικές αντωνυμίες και απλά ρήματα αόριστου χρόνου;
  • Κατανοεί περιγραφικές έννοιες «ελαφρύ βαρύ», «άδειο – γεμάτο» κτλ.;
  • Κατανοεί ποσοτικές έννοιες «πολλά – όλα», «ένα – κανένα»;
  • Κατανοεί αντίθετες έννοιες «ίδιο – διαφορετικό»;

4 έως 5 ετών

  • Κατανοεί χρονικές έννοιες «μέρα», «νύχτα», όπως και «πρωί», «μεσημέρι», «απόγευμα», «βράδυ»;
  • Αντιλαμβάνεται τις ποσοτικές έννοιες «πολύ», «λίγο»;
  • Κατανοεί χωρικές έννοιες «δίπλα, ανάμεσα» κ.α.;
  • Μετράει ως το 10 μηχανικά;
  • Απαντάει σε σύνθετες ερωτήσεις, π.χ. «τι κάνεις όταν είσαι διψασμένος»;
  • Δίνει ορισμούς, πχ. «Τι είναι το πιρούνι»;
  • Ονομάζει μέλη κατηγορίας; πχ. «Πες μου κάποια φρούτα»
  • Αφηγείται μια μικρή ιστορία;
  • Περιγράφει πρόσφατα γεγονότα;, π.χ. «τι έκανες σήμερα στο σχολείο»
  • Περιγράφει μια διαδικασία; π.χ. «πως φτιάχνουμε ένα τοστ;»
  • Χρησιμοποιεί προθέσεις;
  • Ρωτάει την έννοια των λέξεων που δεν γνωρίζει;
  • Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, μελλοντικούς και παρελθοντικούς χρόνους, συγκριτικό βαθμό;
  • Ονομάζει κατηγορίες;
  • Απαντάει σε ερωτήσεις που εισάγονται με το «γιατί»;

5 έως 6 ετών                    

  • Γνωρίζει τις ημέρες της εβδομάδας;
  • Κατανοεί και ονομάζει χρονικές έννοιες «πρώτος», «δεύτερος», «τελευταίος»;
  • Κατανοεί τις έννοιες «πριν», «μετά» σε μια ιστορία;
  • Κατανοεί ποσοτικές έννοιες «μισό», «ολόκληρο»;
  • Κατανοεί παθητική φωνή;
  • Εκτελεί σύνθετες οδηγίες; Π.χ. «Πάρε την πράσινη μπλούζα και βάλε την στο δεύτερο συρτάρι».
  • Δείχνει τι λείπει από εικόνα;
  • Κάνει ερωτήσεις με το πώς;
  • Είναι η πρότασή του ολοκληρωμένη, δηλαδή χρησιμοποιεί κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, συνδέσμους, επιθετικούς και εμπρόθετους προσδιορισμοί;
  • Μετράει μέχρι το 30 μηχανικά;
  • Λέει ολόκληρα τραγούδια;
  • Αφηγείται ολόκληρη ιστορία;

6 έως 7 ετών

  • Κατανοεί «αριστερά» «δεξιά»;
  • Κατανοεί χρονικές έννοιες «φθινόπωρο», «χειμώνας» κτλ.;
  • Λέει το αλφάβητο;
  • Μετράει ως το 100;
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα παθητική φωνή;
  • Προσθέτει και αφαιρεί μέχρι το 5;
  • Κατασκευάζει ουσιαστικά από ρήματα; Π.χ. τραγουδάω-τραγουδιστής, νικάω-νικητής.
  • Χρησιμοποιεί χρονικές έννοιες «σήμερα», «χθες», «αύριο»;

Αν ο αριθμός των αρνητικών απαντήσεων είναι παραπάνω από 2 έως 3 σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, τότε μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για μια δωρεάν πρώτη εκτίμηση. Η έγκαιρη αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου και ομιλίας μπορεί να βοηθήσει το παιδί στην ανάπτυξη του μέγιστου των ικανοτήτων του ώστε να «κλείσει η ψαλίδα» μεταξύ του ίδιου και των άλλων παιδιών της ηλικίας του. Με στόχο την καλύτερη δυνατή λειτουργικότητά του μέσα στην οικογένεια, στο σχολείο και στα υπόλοιπα περιβάλλοντα.

Πηγές:  American Speech-Language Hearing Association (ASHA), Ομάδα Πρόληψης της Μόνιμης Επιτροπής Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL-LCTL), Δρ. Καμπανάρου Μ., (2007) Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας, Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην.

Ομάδα Λογοθεραπείας Ίρις

Βασ. Όλγας 4 , ΤΚ. 42 131

2431400936, 6988295770

 

 

 

Back to top button